PLATA PILOTA U SRBIJI IDE I DO 5.000 EVRA! Raspisan je KONKURS jer ih nema dovoljno na tržištu, OVO SU USLOVI
Pilot, Foto: NEMANJA NIKOLIĆ

jedno od najtraženijih zanimanja

PLATA PILOTA U SRBIJI IDE I DO 5.000 EVRA! Raspisan je KONKURS jer ih nema dovoljno na tržištu, OVO SU USLOVI

Posao pilota je među najtraženijim u svetu

Objavljeno:

Piloti su jedno od najprofitabilnijih zanimanja u Srbiji jer posle programera imaju najveće plate. Prosečna plata pilota je oko 2.000-3.000 evra, a može da ide i do 5.000. U svetu su te cifre još jače i kapetan aviona u nekim internacionalnim kompanijama može zaraditi mesečno neverovatnih 12.000 evra! Ovo zanimanje je uvek deficitarno na tržištu rada jer se traži u svim oblastima, pa je tako i Ministarstvo odbrane Srbije nedavno raspisalo konkurs za Vojnostručno osposobljavanje za rezervne oficire roda avijacije.

Piloti su u 2023. godini bili drugo najplaćenije zanimanje u Srbiji prema podacima Republičkog zavoda za statistiku i prosečna zarada im je u julu prošle godine iznosila 267.667 dinara. Do ovolike plate, ni kod nas ni u svetu, ipak nije lako stići. Postoji mnogo uslova koje je potrebno ispuniti da biste se vinuli u nebo, počev od zdravstvenih do teorijskih. Praktično znanje je, kao i svemu, ključno, pa su neophodni i brojni sati letenja. Sve to možete naučiti u školama za pilote i pohađajući brojne kurseve.

Kokpit
Kokpitfoto: EPA/TOMS KALNINS

Konkretno u Srbiji, pored pomenutog Vojnostručnog osposobljavanja, obuka se može pohađati u SMATSA Aviation Academy, Prince Aviation ili Linx Aviation, navodi se na zvaničnoj stranici "Aerodrom Parking".

Obuke za pilote su skupe svuda u svetu i za to bi trebalo izdvojiti i više 100.000 evra, a u Srbiji košta od oko 40.000 do 70.000 evra.

Šta je potrebno da biste postali pilot?

Dovoljna količina novca se, dakle, podrazumeva, ali se isto tako podrazumevaju i strogi kriterijumi za obavljanje ovog posla. Primera radi, čuveni Boing 747 ima kapacitet oko 415 putnika, pa se samo može zamisliti kakva je veština njegovog letećeg osoblja, o plati da ne govorimo.

Od pilota se očekuje da uvek ima vrhunsko fizičko i psihičko zdravlje

Od pilota se očekuje da uvek ima vrhunsko fizičko i psihičko zdravlje, da ima razvijene osobine kao što su odgovornost, preciznost, strateško razmišljanje i slično. Proces osposobljavanja za pilota je dugotrajan, pa su nekima potrebne godine da bi poleteli i dobili licencu. Obuka se započinje vrlo rano jer je jedan od uslova da se konkuriše za ovu poziciju negde minimum 16 godina i određeni broj časova letenja iza sebe. Dužnost kapetana u redovnom vazdušnom saobraćaju može da vrši ako ima minimum 21 godinu i najmanje 1.500 sati letenja kao pilot.

Pilot se može osposobiti za upravljanje raznim klasama aviona i dobiti licencu za privatnog pilota za upravljanje civilnim avionima (sport, hobi, lični prevoz i sopstvene potrebe) i profesionalni komercijalni piloti zaposleni u avio-kompanijama. Postoji i licenca za profesionalnog linijskog pilota.

Konkurs Ministarstva odbrane

Kada je reč o ovom konkursu, u pitanju je poziv za sve koji do kraja 2024. godine navršavaju do 27 godina i imaju diplomu osnovnih akademskih studija civilnih fakulteta za Vojnostručno osposobljavanje za rezervne oficire. Tako mogu da postanu oficiri roda avijacije i dobiju zvanje pilota i upravljaju avionima i helikopterima Ratnog vazduhoplovstva i PVO, navedeno je u saopštenju Ministarstva odbrane.

Pilot
Pilotfoto: NEMANJA NIKOLIĆ

Ko želi da postane vojni pilot, potrebno je da ispuni opšte uslove konkursa, kao i medicinske, psihološke i bezbednosne provere i savladaju selektivnu padobransku i letačku obuku.

Najuspešniji među njima, nakon završenog šestomesečnog osposobljavanja, dobiće mogućnost da odmah stupe u profesionalnu vojnu službu i da kao oficiri roda avijacije nastave letačku obuku.

Plate u Vojsci Srbije su od 1. januara 2024. uvećane za 10 odsto, a nesumnjivo je da će još rasti. To pokazuje i vojni budžet, prema kojem je za takozvane personalne troškove opredeljue 46,5 odsto. Drugim rečima, za plate, dnevnice, novčane nagrade i druge isplate vojske biti izdvojeno ukupno 73 milijarde 815 miliona 957 hiljada dinara.

Prednosti i mane posla pilota

Posao pilota u očima mnogih zavređuje veliko poštovanje i zato se veliki broj ljudi prekvalifikuje tokom života. Dešava se da je u pitanju porodično nasleđe, odnosno da u porodici postoji više generacija pilota, a ima i onih koji od malih nogu gaje strast prema letelicama, pa je u tim slučajevima obuka prirodna stvar.

Kokpit
Kokpitfoto: NEMANJA NIKOLIĆ

Mogli bismo reći da je plata mnogima glavna prednost ovog posla, ali kao što smo videli, nije je lako dostići taj prestiž. Pored toga, putovanje na daleke destinacije i upoznavanje novih kultura svakako je primamljivo. Besplatne karte za porodicu pilota su pogodnost koju nude u nekim avio-kompanijama. Tu je svakako najvažnija neprocenjiva sloboda koja se oseća tokom letenja, reći će neki piloti i istaći da je ljubav prema ovom poslu ono što je recept za uspeh.

Međutim, valjalo bi spomenuti i naličje letenja. Jedna od dominantnih negativnih strana jeste dvojenost od porodice. Raspored letenja je nepredvidiv, pa krati "layoveri" ili noćenja umeju da budu veoma naporni, a odmori kratki i neredovni. Iskusni piloti će navesti i zračenje kojem je plot izložen u vazduhu, a promena vremenskih zona neretko ostavlja posledice u vidu hroničnog umora. Rad sa posadom i drugim zaposlenima je već tema za sebe.

Prvi putnički avion pušten u saobraćaj 1914.

Koliko je stara ljudska želja da imaju krila i budu kao ptice, pokazuje nam i čuveni grčki mit o Dedalu i Ikaru, kao i neke kineske legende. Na internetu smo pronašli podatak da se prvi poznati ljudski let dogodio se u Parizu 1783, kada su Žan Fransoan Pilatr de Rozear i markiz de Arlandes leteli 8 km u balonu koji su razvila braća Montgolfier. A za istorijat razvoja avionske industrije su nezaobilazna imena braće Vilbura i Orvela Rajta.

Prvi putnički avion u svetu počeo je redovan saobraćaj leteći preko zaliva Tampa na Floridi 1914. godine, dok su u Evropi prvi komercijalni letovi uspostavljeni su 1919. godine, neposredno po završetku Prvog svetskog rata. Zanimljivo je da su ti prvi putnički avioni su bili modifikovani vojni avioni.

Bonus video:

04:36

MOTOR RAZBIO PROZOR AVIONA, VAZDUH ISISAO PUTNIKA! Ovo je ZABRANJENI vazduhoplov u kome su stradali mnogi! Pilot otkriva razloge

(Espreso / BlicBiznis / Nada Matić / Prenela: J.N.)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.