icon-arrowicon-closeicon-commentsicon-galleryicon-nexticon-previcon-searchicon-totopsoc-commentsoc-fbsoc-gplussoc-inssoc-mailsoc-rsssoc-twittersoc-vibersoc-wupsoc-yt

Gastro

Grašak: Prevencija u mahuni

Podeli:

Vekovima jedna od najzastupljenijih povrtarskih kultura u ljudskoj ishrani ima i manje poznata svojstva od kojih je najznačajnije ono u sprečavanju nastanka mnogih oboljenja, ali i pomoć pri gubitku kilograma
foto: Shutterstock
foto: Shutterstock
U vreme starog Rima, epikurejac Gabijus Apikus objavio je antičku zbirku recepata u kojoj je opisao devet načina pripreme graška, što potvrđuje važnosti i upotrebu ovog povrća još u tom razdoblju. Ovo povrće pripada porodici mahunarki, a postojbina mu je centralna Azija i Evropa. Ova jednogodišnja zeljasta biljka vodi poreklo od divljeg graška od kog su ukrštanjem nastale različite sorte, a zastupljen je u ishrani savremenog čoveka jednako kao i u drevna vremena. Najpoznatije sorte su šećerac i krunac. Na domaćem tržištu u svežem obliku ima ga tokom leta, dok je smrznut, konzervisan i suv dostupan cele godine. Najčešće se konzumira kao glavno jelo sa mesom ili bez njega, ali i kao dodatak uz glavno jelo. Može da se koristi za pripremu pirea ili kaše i tada se mnogo lakše vari. Popularno i zdravo jelo jeste i rizi-bizi, odnosno mešavina graška i pirinča. 

VITAMINI I MINERALI
Ovo povrće izvanredan je primer povrtarske kulture koja prilikom uzgoja nije zahtevna, a u isto vreme izuzetno je bogata hranljivim sastojcima. Obiluje mnogim važnim nutrijentima, uključujući vitamine A, B1, B2, B6, C, K, kao i minerale kalijum, željezo, magnezijum i mangan. Grašak je bogat i belančevinama kao što su legumin, legumelin i vicilin itrigonelin. Sadrži antioksidanse poput flavonoida, karotenoida (alfa-karoten i beta-karoten) i omega-3 masnih kiselina u obliku alfa-linolenske kiseline.

SAVEZNIK U BORBI PROTIV KANCERA
Rezultati mnogih istraživanja govore da redovno konzumiranje graška  može pozitivno uticati na kompletno zdravlje i sprečiti ili ublažiti pojedine bolesti. Izvrstan je izvor fitonutrijenata koji imaju snažna antiupalna svojstva. Kumestrol koji sadrži ova mahunarka, veliki je saveznik u borbi protiv raka želuca. Preporučuje se i kod lečenja Alchajmerove bolesti, artritisa i bronhitisa. Jača kosti i sprečava osteoporozu, a na glasu je i kao snažno sredstvo za jačanje plodnosti. Pospešuje detoksikaciju, otklanja umor, pomaže kod zatvora, jača nervni sistem, poboljšava raspoloženje, sprečava pojavu bora, podstiče rast kose, pomaže kod anemije i regulisanja krvnog pritiska. Istraživanja pokazuju da je kumestrol koji sadrži grašak, veliki saveznik u borbi protiv raka želuca. Količina od samo dva miligrama ovog fitonutrijenta dnevno, može uspešno da prevenira rak. Jedna šoljica graška sadrži oko 10 miligrama kumestrola, što više nego dovoljno govori o njegovoj snazi u borbi protiv ove bolest.

POMAŽE KOD MRŠAVLJENJA
Ova namirnica od neprocenjive je važnosti za sve one koji nastoje da regulišu telesnu težinu. Jedna šolja od oko 100 grama graška ima svega 68 kalorija, a istovremeno obiluje vitaminima, mineralima, proteinima i vlaknima. Tokom zrenja u zrnima graška povećava se količina proteina, masti i nekih vitamina, a smanjuje količina šećera. Treba imati u vidu da suvi grašak ima znatno više kalorija od mladog. 



DEMI MUR
Iako nije sklona preteranoj gojaznosti, holivudska diva Demi Mur ipak vodi računa o kalorijama koje tokom dana unese u organizam. Ne mora da se podvrgava iscrpljujućim režimima ishrane, već samo bira namirnice koje sadrže maksimalnu nutritivnu, a minimalnu kalorijsku vrednost. Kada ipak reši da se podvrgne dijeti, onda je grašak najzastupljeniji u njenim obrocima.



Recept
LETNJA SALATA SA GRAŠKOM, FETA SIROM I MENTOM
Za 4 do 6 osoba, cena 300 dinara

Sastojci:
450 grama smrznutog graška
125 grama feta sira
1 šaka sveže mente u listovima
1 kašika jabukovog sirćeta 
3 kašike maslinovog ulja
so

Način pripreme:
Skuvajte smrznuti grašak i ostavite ga da se ohladi na sobnoj temperaturi. Pomešajte maslinovo ulje, sirće i so pa time prelijte grašak. Izmrvite feta sir i staviti listove mente u činiju pa sve dobro promešajte.

Piše: Saša Tošić

Inicijalizacija u toku...